Българският театър през периода 1944 – 1989 г.

Краят на Втората световна война слага начало на един огромен период в историята на България – попадането на държавата в Източния блок. Радикалните промени, които се формират на политическо ниво, оказват изключително влияние върху родното театрално изкуство. Формирането на новата комунистическа държава налага нови възгледи спрямо философските и естетическите нагласи на театралите, за да може театърът да фигурира като инструмент в ръцете на властта.

Театралната дейност в България между 44-та и 89-та може да се раздели на три периода. От 1944 до 1956 г.; от 1956 до 1968 г. и от 1968 до 1989 г. Първото поствоенно десетилетие е белязано от

период на реорганизиране.

В България започва масово внасяне на комунистически ценности. В театъра това се отразява в отпадането на частните театрални трупи и одържавяването на всички театри на територията на България. Театърът започва да функционира по съветски модел. Въпреки множеството протести и несъгласия от страна на някои театрали, държавното управление успява да прекрати досегашното развитие на театъра в посока на експресионизма и авангарда, като единственият допустим метод е социалистическия реализъм.

Социалистическия реализъм е единственият позволен от управляващи метод, по който хората на изкуството могат да работят. Най-често той бива обяснен по следния начин: метод, който изисква артистът/творецът да изобразява в творчеството си „правдиво и исторически коректно действителността в нейното революционно развитие“. Точни и конкретни правила, които да посочват изискванията на така наречение „соцреализъм“ няма.

Отляво надясно: Вили Цанков, Леон Даниел, Юлия Огнянова, Методи Андонов и Асен Митев
Източник: Държавен архив

Развиването на режисьорската фигура от самото възникване на българския театър, достига своя връх по времето на режима. На режисьора, властта е гледала като довереник, който може да контролира случващото се в театъра. Затова е театралната дейност в този 45-годишен период е само и изключително режисьорска. По този начин режисьорът се превръща в най-значимата личност в театъра, но и най-подвластната и подлежаща на санкции за неизпълнение на канона на социалистическия реализъм.

Между 1956 и 1968 година след смъртта на Сталин започва един период на „размразяване“, в който се апелира за свобода в културата, изкуството и социалният живот. Много от режисьорите и драматурзите бързат да се възползват от отпускането на мерките и да вкусят свободата, от която са били лишени в рамките на едно десетилетие. Театърът започва бавно да се възстановява. Въпреки привидната свобода, тя далеч не е пълна, което предизвиква и

появата на „езоповския език“ в театралното изкуство.

По този начин първоначално се е наричала режисьорската свръхинтерпретация на класически текстове. Чрез нея, режисьорите са имали възможността да изразят собственото си мнение по даден социален казус, без той да бъде буквален и лесно доловим. Езоповския език се пренася и в драматургията, като в периода от края на 50-те и 60-те години, българската драматургия започва бурно да се развива, преплитайки в сюжетите си по „езоповски“ критика към режима и управлението. Всичко това се случва в стремеж да се открие нов театрален език, който да отговаря на съвременните нужди.

Може би едно от най-важните събития за този период на размразяване е появата на така наречената „Бургаска четворка“ – младите режисьори Леон Даниел, Вили Цанков, Юлия Огнянова и Методи Андонов. Тази режисьорска формация се установява в бургаския театър, където поставят експериментални спектакли, в които изразяват своите дръзки естетически търсения. Именно заради своите търсения, четворката бива разделена от официалната власт, която вижда заплаха в техните представления.

„Дзън“ по Е. Харитонов, реж. Възкресия Вихърова, Театър „Сълза и смях“, 1988/89
(на снимката Веселин Мезеклиев, Катя Иванова, Никола Додов), Архив САБ

Последният период бива белязан от едно усещане за изградила се рутина и застой – режисьорите през 70-те и 80-те години вече са изградили свой метод на работа и се придържат към него. Има два основни метода на режисьорска концепция –

праволинейното следване на текстове на български драматурзи или свръхинтерпретацията на класики, която възниква през 60-те години.

Застоят и рутината продължават да съществуват на българска сцена до средата на 80-те години с появата на новото режисьорско поколение на Възкресия Вихърова, Теди Москов и Иван Станев. Чрез тях до българския театър достига неоавангардът, който добива изключителна популярност в Западна Европа през 50-те и 60-те години и методът на колажирането от 70-те. По този начин, театърът се подготвя за бурните 90- те, които остават в историята на българския театър като най-креативният период от съвременната история на театралното ни изкуство.

Вашият коментар