Държавен куклен театър – Русе
В предпоследния ден от фестивала Друмеви театрални празници детската публика в града бе зарадвана от спектакъла ,,Ясен и Омая“ на Държавен куклен театър Русе. Текстът е на Петя Миладинова и е по мотиви от народната приказка ,,Неродена мома“, а режисьор на представлението е Ивайло Марков.
Още преди някой от актьорите да е излязъл на сцената вниманието бе привлечено от мистериозен, ехиден, но все пак закачлив глас. Малката игра с публиката, която той създаде развесели децата и ги предразположи към това да насочат цялото си внимание към сцената, да стаят дъх и да посрещнат актьорите както подобава.
Спектакълът започва ритмично с етюд на злата Хала. Осветлението променя цвета си в ярко червено и зад опънатата хоризонтално завеса, също в червен цвят, виждаме изцъкленият ѝ поглед и шипестата ѝ опашка. С това Халата доста внушително завзема сценичното пространство и благодарение на изработката на куклата и доброто кукловодене този етюд изглеждаше реалистичен и леко страховит. Актьорите разказват историята, довела княз Ясен до това да търси своята Неродена ,,от дъжд и вятър сътворена“ мома чрез рап песен. Приключението, прeз което князът трябва да премине е породено от пророчеството на Халата, която преобразена като баба отправя към момчето. Тя иска да отмъсти за стореното от неговия баща към нея от преди двадесет години и за целта изпраща пречки по пътя на Драгодановия син в лицето на Караконджула и Песоглавеца По пътя към целта той се сблъсква със сянката Явина, която е в плен на Халата. Тя вместо да му пречи му помага с безценни съвети, които успяват да го избавят от хитростите на врага.
Князът успява да намери девойката, но злата Хала я пленява и се превъплъщава в нея. Тя обаче успява сама да влезе в собствения си капан като от студенокръвна и изпълнена с гняв се превръща в копнееща за любов душа. Влюбва в момчето и това я променя. Той обаче успява да разкрие измамата благодарение на това, че изрича името на Халата, което Явина по-рано му бе разкрила. Това му помага да види истинския ѝ облик, а по-късно се среща и с истинската Неродена мома, която ще внесе мир сред народа и сред душата на княза.
Куклите, с които актьорите така прецизно и понякога в тандем боравят са детайлни и изразителни. В представлението можем да срещнем нежни и ефирни естрадни кукли, каквито са Ясен и Омая, ръкавични – Халата, преобразена като Баба и Песоглавеца, и мимиращи кукли като Халата и Караконджула. Образът на сянката, ,,пръкнала се от кръвта на невинната душа“, Явина, е много точно пресъздаден от нейната маска. Голямо бледо лице, с чисти, но много тъжни черти, които се преливат с кърваво червен плат, излизащ като огън покрай нея. Тя, както и останалите кукли и сценографията са дело на Наталия Гочева. Не само куклите, но и средата на представлението впечатлява с магичността и внушителните елементи, от които важна част е осветлението. То подчертава с червени и зелени тоналности на светлината сцените на гняв, злорадство и пъкленост, а синкави и бели са сцените с доброта и любов.
,,Ясен и Омая“ е представление, което заслужава да се види не само от малки, но и от големи зрители, за да им покаже и напомни, че ,,най- голямата омая“, това е любовта.